Hračky sú hračky. Nemajú pohlavie. Prečo žiadame dievčatká, aby odložili transformera a prečo sme neoblomní, že chlapci sa nemajú hrať s bábikami? Hračky netušia, kto sa s nimi hrá. Deti tiež nie. My dospelí im skočíme do hry a nútime ich o tom premýšľať. Vtipkujeme o chlapcoch s bábikami a dievčat sa pýtame prečo sa s nimi nechcú hrať. A načo vlastne?
Svet je plný rodového marketingu – modré a ružové oblečenie, uličky s hračkami pre chlapcov a dievčatá, pekné obaly pre dievčatá a obaly v pevnej väzbe pre chlapčenské produkty. Nedávne výskumy v neurovede hovoria, že náš mozog je lapač pravidiel, ktoré preberá z vonkajšieho sveta. Takže naše deti sa učia stereotypom, ktoré nám boli vtĺkané do hláv, no nikomu v skutočnosti neprospievajú.
Aj také malé nenápadné veci, ako sú hračky, sú rodovo podmienené, čo môže byť veľmi determinujúce. Je to niečo tak zakotvené v našej kolektívnej psychike, že sa už ani neunúvame spochybňovať jej platnosť. Zdôvodnenie tohto druhu rodovej segregácie je zvyčajne také, že je to tradičné – že to vždy existovalo.
Vnímanie spojené s rodovým stereotypomom?
Typické hračky pre chlapcov sú často spojené s bojom a agresivitou (akčné figúrky, vojaci, zbrane atď.), dievčenské najviac súvisia s výzorom človeka (módne bábiky, doplnky, mejkap, šperky atď.). Tradičné hračky pre dievčatá väčšinou súvisia s fyzickou krásou (súpravy na líčenie, toaletné stolíky), s výchovou (kočík pre bábiky) a domácimi zručnosťami (vešiaky na oblečenie, kuchynské súpravy). A rozdiel je priepastný, keď sa pozrieme na tie pre chlapcov. Sú zamerané na vyvolanie súťaživého ducha, sú trochu nebezpečné a agresívne a opomínajú učiť starostlivosti.
Zameraním sa na bábiky, oblečenie a kozmetiku pre dievčatá a akčné figúrky, videohry a športové vybavenie na chlapcov obmedzujú médiá deti do stereotypných rolí a nútia nás, aby sme tieto kategorizácie akceptovali. Tieto stereotypy môžu viesť k strate emancipácie najmä u žien.
Naopak napr. pri pohľade na otca, ktorý sa stará o bábätko to v nás vyvolá pozitívne emócie. Tak prečo nie aj vtedy, keď sa chlapec rozhodne pre bábiku? Je dobrá napr. na hranie rolí o pocitoch a učeniu sa starostlivosti. Obliekanie figúriek rozvíja jemnú motoriku detí. Nie veľa chlapcov dostáva bábiky, a preto to nejakým spôsobom vedie k dodržiavaniu stereotypu, že starostlivosť je ženská práca, čo negatívne ovplyvňuje obe pohlavia.
Deti potrebujú objavovať
Deti si v rannom veku ešte len formujú identitu a rodovo podmienené hračky obmedzujú ich záujmy. Je dôležité nechať ich objaviť, formovať a vyberať si vlastné záujmy, než aby sme im vtláčali vlastné obmedzujúce, či nútiace stereotypy.
Dievčatá predsa môžu mať tiež záujem o hračky, ktoré budujú priestorové uvažovanie (ako Lego) a chlapcov o hračky, ktoré podporujú verbálne zručnosti a kreativitu (ako bábika).
Svet mladých ľudí sa formuje každý deň na základe toho, čo robia a s čím sa hrajú a každý stereotyp z definície škodí.