Ako na správny výber kľúčových slov na váš web i do reklám?
Čo sú kľúčové slová
Kľúčové slová sú z pohľadu online marketingu jednoslovné alebo viacslovné výrazy, ktoré užívateľ internetu zadáva do vyhľadávača za cieľom nájsť informácie, produkty, služby. Zoskupujú rôzne témy a odvetvia do krátkych výrazov. Na kľúčových slovách je postavená cesta zákazníka po internete až k vám.
Dva typy kľúčových slov
Kľúčové slová môžu byť:
- krátke (tzv. short tail) – pozostávajú z 1-3 slov. Je pri nich najväčšia konkurencia a prinášajú najviac návštevníkov. Pri reklamách sú najdrahšie, ale zaznamenávajú menej konverzií (nákupov). Príklad: „čiapka“, „červená čiapka“, „zimná čiapka červená“.
- dlhšie zložené výrazy (Long tail) – pozostávajú z viacerých slov, ktoré pomerne jasne definujú zámer dopytu – zákazník vie presne, čo hľadá. Sú lacnejšie a prinášajú menej zákazníkov, ale viac konverzií (nákupov) pri reklamách. Príklad: „zimná čiapka červená s brmbolcom“, „zelená čiapka s pohyblivými ušami“.
Kľúčové slová sú dôležité na dvoch frontoch – na vašej stránke (viete nimi ovplyvniť prirodzenú návštevnosť z Google) a aj do reklám (týka sa platenej návštevnosti).
Kľúčové slová na webstránku
Pre vašu stránku a v konečnom dôsledku pre váš biznis je smerodajné, na aké kľúčové slová sa zameriate. Prečo je to potrebné? Pretože po dobrom zacielení sa vo výsledkoch vyhľadávania vaša stránka zobrazí vyššie (skôr) ako stránka konkurencie. Je to jeden z kľúčových faktorov pri získavaní zákazníkov z internetu.
Prispôsobenie web stránky kľúčovým slovám nazývame aj optimalizovanie. Štruktúra, obsah stránky, podstránky a ich jednotlivé súčasti (nadpisy, url, text, meta popis, názvy obrázkov) sa prispôsobia najvhodnejším vybraným výrazom.
Inými slovami sa tento postup dá označiť ako SEO optimalizácia, čo v preklade znamená vyladenie stránky pre vyhľadávače (Google). Týka sa organickej prirodzenej návštevnosti, resp. neplatených výsledkov vyhľadávania. Odvíja sa od pozícii – po zadaní kľúčových slov sa práve vaša stránka umiestni vo výsledkoch Google vyššie ako neoptimalizované konkurenčné weby. Je to skvelý zdroj získavania návštevníkov, pretože zaň netreba platiť.
Kľúčové slová využíva aj linkbuilding, čo znamená výmena spätných odkazov. Keď napríklad napíšete článok na danú tému na vašej stránke, tak cez konkrétne kľúčové slovo na inom webe na ňho môžete odkázať. Linkbuilding prináša návštevnosť. Využíva sa pri SEO a prispieva k posune nahor v pozíciách vyhľadávača.
Kľúčové slová do reklám
Pri získavaní zákazníkov inzerciou (platenou formou) sa reklamy priraďujú ku kľúčovým slovám, ktoré ľudia vyhľadávajú. Ide väčšinou o PPC reklamy v Google. Keď niekto klikne na reklamované slovo vo vyhľadávači a dostane sa na vašu stránku, platíte za preklik určitú cenu. Cena kľúčového slova sa odvíja od rôznych faktorov – od kvality obsahu na stránke, ale aj od toho, koľko je konkurencia ochotná zaplatiť za dané slovo.
Ako na analýzu kľúčových slov
Výberom správnych výrazov, na ktoré máte zacieliť, sa zaoberá analýza kľúčových slov. Základnú analýzu si dokážete urobiť aj sami vďaka rôznym nástrojom na webe. Najdôležitejšie dáta kľúčových slov, na ktoré sa zamerať sú: objem vyhľadávania, konkurencieschopnosť a ich relevantnosť pre odvetvie podnikania.
Na komplexnú SEO analýzu vám odporúčame najať si online agentúru. Jej ponuka väčšinou zahŕňa rozsiahle typy služieb, ktoré sa na stránku pozerajú detailne. SEO analýza v tomto prípade obsahuje napríklad SEO audit webu, on-page SEO, SEO obsahu, prípadne copywriting, linkbuilding, či platené reklamy PPC.
Nástroje na analýzu kľúčových slov
Google ads a jeho Plánovač kľúčových slov vám pomôže objaviť nové kľúčové slová a zároveň vám poskytne dáta o objeme vyhľadávania a konkurencií. Údaje si môžete vyexportovať do excelu a ďalej s nimi pracovať.
Keď potrebuje nápady na nové kľúčové slová, môžete použit napríklad keywordtool.io, ktorý je v základnej verzii zdarma.
Nápady na kľúčové slová môžete nájsť aj v spodnej časti vo výsledkoch vyhľadávania Google.